Köpvillkor
Orderbekräftelse
När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en orderbekräftelse till din e-post som du angivit vid köpet. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om något inte stämmer. Vill du göra en ändring, kontakta oss så fort som möjligt.
Utlämningsställe
Paketet levereras alltid till närmaste utlämningsställe med postpaket eller varubrev 1:klass. Så snart paketet har anlänt till ditt utlämningsställe så skickas en SMS avisering till dig som du tillsammans med legitimation behöver vid uthämtning. Du kan även använda ditt kollinummer för att lösa ut din order. Icke skrymmande försändelser skickas med B-post.
Leveranstid
Leveranstiden är vanligtvis 1 - 4 arbetsdagar om produkten finns i lager. Vi levererar restnoterade varor så fort de återkommit i lager. Svenska titlar tar normalt 1-2 veckor att åter få i lager medan utländska titlar tar 2-4 veckor (engelska titlar), 4-8 veckor (amerikanska) och vidare upp till 3 månader för vissa extremt avlägsna leverantörer. Om en av produkterna du vill beställa inte finns i lager och du vill ha resterande varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar. Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post eller telefon om detta. Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella prisfel. Alla försändelser skickas med Post Nord. Planscher och andra skrymmande artiklar skickar vi som vanligt brev. Detta kan leda till längre leveranstider.
Dröjsmål i leverans
Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Om du vill annullera en försenad vara, vänligen kontakta kundtjänst innan paketet är på väg till dig. Naturbutiken tar inte ansvar för någon som helst skada som kommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridits.
Transport
All transport sker med hjälp av Posten.
Anmäl transportskador så fort som möjligt och utan dröjsmål till Posten. Transportföretagets telefonnummer är 020-23 22 21
BETALNINGSVILLKOR
Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på Naturbutiken. Genom att beställa varor från Naturbutiken accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Enligt lag måste du vara över 18 år för att få göra en kortbetalning på Naturbutiken. Vid beställning via kundtjänst debiteras du utöver frakten (49 kr) även en expiditionsavgift på 25 kronor. Vid ordervärde som överskrider 1000 kr skickas varan fraktfritt. Vi kan även komma överens om förskottsbetalning till vårt bankgiro. Av säkerhetsskäl accepterar vi inte kortbetalning vid beställning hos kundtjänst. Väljer du att skicka försändelsen till annan leveransadress än din egen, var noga med att den som hämtar ut paketet ska kunna legitimera sig. Olika faktura och leveransadress går endast att göra via hemsidan via Klarna Checkout.
Rea/Erbjudanden
REA gäller så långt lagret räcker. Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. Naturbokhandeln reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser.
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer, samt för de eventuella prisfel som kan uppstå. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad. Detta beror då på att varan ej finns i lager eller att leveransen är försenad. Det skickas då ett mail till dig inom 1-3 dagar. Kontakta oss om du vill annullera din restnotering eller om du har frågor kring leveranstider etc.
EJ uthämtat paket
För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 100 kr i frakt samt 49 kronor för administrationskostnad, alltså total 149 SEK. För PostNords ombud är det 6 dagars förvaring av paket som gäller, vilket betyder att det går i retur dag 7. OBS! För retur av holkar tillkommer 100 kronor i frakt (totalt 249 kronor). Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 50 kr samt dröjsmålränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ”ej uthämtat” och debiteras därefter.
Ändrat förfogande
Vi kan inte ändra något i en order som hanteras Klarna på grund av säkerhetsskäl. Om du angivit fel adress och/eller postnummer, mejl eller telefonnumer - kontakta oss direkt på info@naturbutiken.se eller 048544440. Om din order har skickats kan vi inte göra en ändring.
Priser och frakt
Alla priser på Naturbutiken är angivna i SEK, inklusive moms. På din beställning tillkommer en fraktavgift på 49 kr vid köp under 1000 kr. Väljer du att ringa in din beställning till oss tillkommer en fakturaavgift på 25 kr. Vid ordrar över 1000* kr debiteras ingen frakt om du handlar online (25 kronor fakturaavgift kvarstår om du ringer in din order). Hempaket kostar 150 kronor och då levereras försändelsen direkt till dörren. Man bokar då dag för leverans genom att avtala tid med posten. Detta görs via PostNords App eller deras kundtjänst. * Vid större beställning av holkar debiteras pallavgift. Ring eller mejla därför in din order för att få prisförslag.
Företag
För företag gäller samma frakt och fakturakostnader som för privatpersoner. Dock finns möjligheten att skicka varan med företagspaket 16:00. För detta debiteras 300 kr ink moms.
Kortbetalning – Smidigt och säkert
Kortbetalning kan väljas i kassan och hanteras via Klarna.
Klarna Faktura 14 dagar
Ordervärdet får inte överstiga 50 000 kr för att kunna handla med detta alternativ.
Väljer du faktura får du fakturan via mejl eller vid överenskommelse via post. Fakturan ska betalas inom 30 dagar från fakturadatum. Vid köp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Klarna AB. Företag som vill handla för ett högre belopp är välkomna att kontakta oss på 0485-44440 eller mejla info@naturbutiken.se
Läs mer om Klarna Faktura här
Klarna Delbetalning
När du väljer delbetalning som betalningsalternativet i kassan får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Klarna AB sammanställer dem på en kontofaktura månatligen. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Följande alternativ finns för delbetalning:
• 3 månader med 18,9 % årsränta (uppläggningsavgift 0 kr)
• 6 månader med 18,9 % årsränta (uppläggningsavgift 0 kr)
• 12 månader med 18,9 % årsränta (uppläggningsavgift 0 kr)
• 24 månader, Konto 18,9 % årsränta (uppläggningsavgift 0 kr)
OBS! Vid fakturabetalning måste faktura och leveransadress vara samma!
(vill man ha olika adresser måste betalning ske via kort eller direktbetalning)
Presentkort
Våra presentkortet är giltiga i ett år från inköpsdatum och skickas alltid elektroniskt via e-post. Inlösen sker via vår hemsida.
Äganderätt
Alla varor förblir Naturbutikens egendom till dess fulla betalning kommit bolaget tillhanda.
Naturbutiken förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.
Intigritetspolicy
Läs mer genom att trycka på denna LÄNK
BYTES OCH RETURRÄTT
När du handlar hos oss har du 30 dagars öppet köp, vilket innebär att du inom 30 dagar från att du mottagit varan kan byta eller lämna tillbaka varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick i sin originalförpackning med alla eventuella tillbehör. Kläder får provas, men ej användas. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna. Alla varor som skickas tillbaka, måste vara packade i påse eller kartong.
Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.
Vi ser gärna att du uppger orsak till returen samt returnerar varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av fakturan, fram och baksida) detta påskyndar hanteringen utav din retur. Du står själv som kund för returkostnader. Reklamationsärende där varan är sönder står Naturbutiken för frakt tillbaka. När paket skickas till oss var noga med att spara ditt inlämningskvitto. Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel. I de fall Naturbutiken står för retursedel måste returen skickas tillbaka till oss inom 7 dagar från det datum du mottagit fraktsedeln. Om vi inte mottar din retur debiteras du för produktens kostnad. För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:
• ordernummer
• fakturanummer
• titel på de produkter du vill returnera.
Paket som returneras till oss skickas till:
Naturbutiken
Lilla Brunneby 106
386 62 Mörbylånga
info@naturbutiken.se
Återbetalning
Återbetalning för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto inom 30dagar. Om du har betalat via kort så återför vi pengarna till ditt konto eller om du har betalat via Konto så reglerar vi det mot ditt saldo.
Reservationer
Naturbutiken reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.
Naturbutiken förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.
Force Majeure
Naturbutiken är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
Lagen om distanshandel
Naturbutiken följer lagen om distanshandel. Läs mer här.
Tvist
Vid eventuell tvist kommer Naturbutiken att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Villkor #janaturbutiken
Naturbutiken på Öland AB gillar att se produkter i verkligheten på sociala medier och vi kan begära att få dela bilder som du har lagt upp på Instagram i våra kanaler. Sådana kanaler är främst Naturbutikens webbplatser (naturbutiken.se) men skulle även kunna innefatta Naturbutikense andra kanaler, till exempel nyhetsbrev, sociala medier mm.
Genom att svara #janaturbutiken på en bild efter Naturbutikens begäran på Instagram, hädanefter kallad "bild(er)", samtycker du till följande:
Du tillhandahåller Naturbutiken på Öland AB, ett svenskt företag under organisationsnummer 556298-2420 (hädanefter "Naturbutiken"), en icke-exklusiv, royaltyfri, världsomspännande licens att använda, på något sätt som bestäms efter Naturbutiken eget gottfinnande och utan några förpliktelser till dig, att använda dina bilder i deras marknadsföring och/eller reklam, inklusive bland annat rätten att reproducera, distribuera, ändra och redigera dina bilder. Vidare ger du Naturbutiken ditt samtycke till att använda bilder där du kan identifieras i marknadsförings- och/eller reklamsyfte, enligt lagen om namn och bild i reklam (1978:800) .
Du intygar och garanterar att du äger eller kontrollerar rättigheterna till det material du har skickat in och att du har tillstånd från alla personer som förekommer på bilderna. Dessutom intygar du att du är en individ (d.v.s. inte ett företag), att du är minst 18 år gammal eller har föräldrarnas samtycke och att Naturbutikens användning av dina bilder inte kommer att bryta mot någon tredje parts rättigheter eller någon lag.
Härmed befriar du Naturbutiken från alla skyldigheter att betala dig för användningen av dina bilder och frigör och samtycker till att hålla Naturbutiken och alla personer som agerar för Naturbutiken från alla krav (inklusive krav från tredje part), ansvar, oavsett art, i samband med användningen av bilderna enligt beskrivningen ovan.
Svensk lag styr dessa villkor, där behöriga domstolar i Stockholm ska ha exklusiv jurisdiktion för alla tvister som uppstår ur dem.
Du kan alltid kontakta oss med frågor om våra tjänster eller angående dataskydd; info@naturbutiken.se
Om du vill återkalla samtycke till att dela dina bilder med Naturbutiken måste du kontakta oss genom att klicka på "i"-ikonen i det nedre vänstra hörnet i din delade bild som publiceras på vår hemsida. Ikonen länkar dig till ett formulär där du kan skicka in din begäran om att dra tillbaka din medgivande